zondag 9 december 2012

Beyond Illusions

Ik heb niet de illusie dat ook maar iets van wat ik schrijf waar is. Woorden, kunnen de waarheid niet bevatten. Woorden verdelen dat wat heel is, dat wat één is. Woorden interpreteren en verdelen "Zijn". Wat ook slechts een woord, een aangeleerd begrip is.

De waarheid, als er al zoiets bestaat, "Dit", omvat Alles en Niets, niet-iets,  wat zich voor lijkt te doen als Dit en Dat.
En "Dit" is met geen pen te beschrijven.

Ik ben geen leraar en geen meester. Mijn artikelen gaan over zowel "persoonlijke" als onpersoonlijke ervaringen. Directe en indirecte ervaringen. Soms zijn het "eigen" en soms slechts geleende teksten. In ieder geval wordt "de hele waarheid" in alle artikelen geweld aangedaan. Of in ieder geval tekort gedaan.

Persoonlijk en onpersoonlijk zijn slechts woorden die naar een niet werkelijk bestaande betekenis lijken te wijzen.
Betekenis geven aan lijkt onderscheid te impliceren.
Onderscheid lijkt op meer dan Een te duiden.
Alle vermeende verschillen zijn slechts verzinsels in "Dit".
"Dit" is Een.
Een
ziet zichZelf in en als alles wat zich voor lijkt te doen.
Zonder betekenis, zonder onderscheid en zonder verschil.

Wat geschreven wordt heeft geen enkele betekenis en dient geen enkel doel. Als je hoopt hier iets te vinden kom je bedrogen uit.  Soms zal een stukje je aanspreken en soms ook niet. Voor mij doet het er niet toe.

Wie weet schrijf ik na dit artikel nooit meer iets. En misschien schrijf ik na dit artikel nog talloze andere.
Ik geef het toe. Ik heb heel veel wol en heel weinig verf in de aanbieding.

De ene keer schrijf ik wellicht een artikel wat jou de indruk geeft dat ik tegen therapie ben. En morgen schrijf ik wellicht een artikel wat je een totaal ander idee geeft.
Is het niet geweldig! Wauw, wat een mogelijkheden lijken zich voor te doen. En wat vind ik het blijkbaar leuk om met woorden te spelen en deze aan één te rijgen.

Ik schrijf ook helemaal niet voor jou. Ik schrijf omdat dit geschreven en beschreven wil worden. Zelf heb ik er ook helemaal niks aan.
Een persoonlijke agenda is hier dan ook ver te zoeken.

Peter Ralston schrijft in zijn boek "The book of Not Knowing. Exploring the True Nature of Self, Mind, and Conciousness", o.a. over "three distinctions in conciousness". Deze zijn: "for-me", "for-itself" en "as-itself". En ik citeer:
"For- me" and "for-itself" both take place in the domain of perception. By contrast, "as-itself" is a direct conciousness that defies rational understanding".

"As-itself" is er geen zinnig woord over te zeggen. Dus laten we het er op houden dat de artikelen "for-itself" geschreven worden.
En aangezien er maar één mij, één zelf, één ik, één zijn is kan ik net zo goed zeggen dat ze voor mijzelf geschreven worden.

Mijn wijze man zou zeggen: "Het is toch allemaal onzin met een verlengsnoertje. Dus doe vooral iets wat je leuk vindt!"

Dus, "and I mean no disrespect", zoals maffialeden in een gangsterfilm dan vaak tegen hun baas zeggen wanneer ze hem überhaupt hun mening durven te geven,
"Take it or leave it".

Just saying.